Γενικά-Πρώτη Ματιά | Σημεία Ελέγχου | Οδήγηση-Μεταβίβαση Άδειας

Λειτουργία κινητήρα

Εχοντας τσεκάρει την εξωτερική κατάσταση της μοτοσικλέτας ζήτα να την ακούσεις και να τη δεις να λειτουργεί. Από τη λειτουργία και μόνο του κινητήρα μόνο πολύ έμπειροι μηχανικοί μπορούν να καταλάβουν την πραγματική κατάσταση του ωστόσο χρησιμοποιώντας την κοινή λογική μπορείς να καταλάβεις και να δεις πολλά πράγματα.
Πριν τον βάλεις μπροστά και εφόσον ο κινητήρας είναι ορατός (η μοτοσικλέτα δεν έχει φέρινγκ) μπορείς να κρίνεις από τη γενική του κατάσταση αν έχει ανοιχτεί (σημάδια στα σημεία που ενώνονται τα κάρτερ, καινούργιες φλάντζες) ή αν έχει διαρροές.
Ενας κινητήρας μιας μοτοσικλέτας που δεν είναι προορισμένη για αγωνιστική χρήση πρέπει να δουλεύει καθαρά και ομαλά και να κρατά ρελαντί. Δεν πρέπει να βγάζει καπνούς από την εξάτμιση εκτός ίσως από ατμούς (αν κάνει κρύο) που θα σταματήσουν όταν ζεσταθεί λίγο το μοτέρ. Οταν ανοίγεις το γκάζι πρέπει να ανεβάζει στροφές ομαλά χωρίς διακοπές και ρεταρίσματα. Οταν αφήνεις το γκάζι πρέπει να κλείνει αμέσως και να κατεβαίνουν οι στροφές.
Ο κάθε κινητήρας έχει τους δικούς του ήχους επομένως δύσκολα μπορείς να καταλάβεις αν κάτι δεν πάει καλά από τον ήχο και μόνο. Ωστόσο, αν ακούς ανατριχιαστικούς χτύπους από το μοτέρ (ακανόνιστο μεταλλικό σύρσιμο ή επαναλαμβανόμενους θορύβους που θυμίζουν πριόνισμα) μείνε μακριά.
Μάθε πότε έκανε σέρβις η μοτοσικλέτα, αν έχει φρέσκα λάδια και ζήτα να μάθεις αν έχει ιστορικό από βλάβες ή αν έχουν ανακοινωθεί ανακλήσεις, μάθε αν έχουν γίνει οι απαραίτητες επισκευές. Η ύπαρξη βιβλίου service όπου καταγράφονται οι περιοδικές συντηρήσεις της μοτοσικλέτας με τη σφραγίδα του συνεργείου, ημερομηνία και χιλιόμετρα θεωρείται πλεονέκτημα.

 

Test Ride

Το να οδηγήσεις τη μεταχειρισμένη μοτοσικλέτα που θα αγοράσεις είναι μια διαδικασία απαραίτητη για να βγάλεις τα τελικά συμπεράσματα. Οσο μεγαλύτερη βόλτα κάνεις, τόσο το καλύτερο, αν και συχνά αυτό δεν είναι εφικτό. Ετσι θα πρέπει να δεις πολλά πράγματα σε λίγο χρόνο. Βεβαιώσου όμως ότι η μοτοσικλέτα είναι λειτουργική, έχει αέρα στα λάστιχα και δεν της λείπουν κομμάτια (επειδή πριν λίγο κάποιος φόρτισε την μπαταρία π.χ.) και:
  • Δες ότι ο κινητήρας παίρνει μπροστά εύκολα με λίγο τσοκ αν είναι κρύος (στις μοτοσικλέτες που έχουν τσοκ).
  • Δες ότι ανεβάζει στροφές καθαρά, δεν καπνίζει και δεν έχει διαρροές.
  • Πάτα συμπλέκτη, θα πρέπει να λειτουργεί ομαλά μέχρι το τέλος της διαδρομής του χωρίς τρίξιμο και να αποσυμπλέκει σωστά.
  • Βάλε ταχύτητα. Μπορεί η πρώτη να μπει με θόρυβο – αυτό συμβαίνει σε κρύα μοτέρ και σε αρκετά μοντέλα μοτοσικλετών (σε παλιότερα BMW και στα Moto Guzzi για παράδειγμα).
  • Ξεκίνα προοδευτικά. Ολα πρέπει να λειτουργούν ομαλά χωρίς έξτρα θορύβους.
  • Αλλαξε όλες τις ταχύτητες για να βεβαιωθείς ότι το κιβώτιο δουλεύει.
  • Αύξησε σταδιακά ταχύτητα για να δεις ότι ο κινητήρας ακούει σωστά στο γκάζι.
  • Οσο αυξάνεις ταχύτητα φρόντισε να έχεις το νου σου να παρατηρήσεις αρκετά νωρίς αντιδράσεις στην οδική συμπεριφορά που μπορεί να προκαλούνται από τυχόν φθαρμένες αναρτήσεις, προβληματικό πλαίσιο, στραβές ζάντες ή φθαρμένα ελαστικά. Μην πλακωθείς με μια άγνωστη μοτοσικλέτα. Να οδηγείς χρησιμοποιώντας την κοινή λογική φροντίζοντας να συλλέξεις στοιχεία που θα σε βοηθήσουν
  • Πάτα τα φρένα. Οφείλουν να επιβραδύνουν τη μοτοσικλέτα αποτελεσματικά χωρίς τριγμούς (κακή ποιότητα ή φθαρμένα τακάκια) ή τρέμουλο στη μανέτα (στραβός δίσκος) και χωρίς να πρέπει να εξαντλήσεις τη διαδρομή τους.
  • Οι αναρτήσεις σε ένα ομαλό οδόστρωμα δεν πρέπει να τερματίσουν ποτέ και δεν πρέπει να σου δίνουν την εντύπωση ότι σουστάρουν (σαν να κάθεσαι σε ελατήρια).

 

Μεταβίβαση άδειας κυκλοφορίας

Αν αποφάσισες ότι βρήκες το μεταχειρισμένο που σου ταιριάζει θα πρέπει να αντιμετωπίσεις τη μεταβίβαση της άδειας κυκλοφορίας της μοτοσικλέτας. Μην ανησυχείς, η διαδικασία έχει απλοποιηθεί σημαντικά σε σχέση με παλιότερα χρόνια.
Για τα δίκυλα μέχρι 50cc η μεταβίβαση γίνεται στην Τροχαία που ανήκει το δίκυκλο. Ολες οι άλλες μοτοσικλέτες μεταβιβάζονται στις Διευθύνσεις Μεταφορών των Νομαρχιών.
Για να γίνει η μεταβίβαση στο όνομά σου χρειάζεται να πας με τον πωλητή στην Τροχαία για 50άρι ή στη διεύθυνση Μεταφορών της Νομαρχίας που ανήκει η μοτοσικλέτα που μεταβιβάζεται, όπως είπαμε και πριν. Μαζί πρέπει να έχεις:
  • Αδεια κυκλοφορίας
  • Ταυτότητες και των δύο (αγοραστής και πωλητής)
  • Απόδειξη ότι έχουν πληρωθεί τα τέλη κυκλοφορίας, ειδάλλως εξοφλούνται πριν τη μεταβίβαση
  • Απόδειξη πληρωμής των τελών μεταβίβασης από συνεργαζόμενη Τράπεζα. Στην πράξη σου λένε στη Διεύθυνση Μεταφορών το οφειλόμενο ποσό που εξαρτάται από τα κυβικά και την παλαιότητα της μοτοσικλέτας, το πληρώνεις στην τράπεζα και επιστρέφεις να προσκομίσεις την απόδειξη.
  • Κανονικά η άδεια εκδίδεται αυθημερόν.
Εναλλακτικά και για μεγαλύτερη ευελιξία ο πωλητής μπορεί να εξουσιοδοτήσει τον αγοραστή να ολοκληρώσει την πράξη μεταβίβασης εκ μέρους του.
Σημαντική διευκόλυνση μπορούν να προσφέρουν τα ΚΕΠ που αναλαμβάνουν τη διαδικασία εφόσον προσκομίσεις εκεί τα απαραίτητα δικαιολογητικά που αναφέραμε. Στην περίπτωση αυτή η νέα άδεια έρχεται στα χέρια σου μία εβδομάδα περίπου αργότερα, ωστόσο χορηγείται από το ΚΕΠ μια βεβαίωση με την οποία μπορείς να κυκλοφορείς και να ασφαλίσεις τη μοτοσικλέτα σου.